Jaký typ CLAKE bude pro mě nejvhodnější?

Zde je stručný přehled a popis usnadňující výběr výrobku, který bude nejlépe vyhovovat vašim potřebám. Osobní poznatky a doporučení přidal Owen Hutchison, který navrhl všechny produkty společnosti Clake.

Systém řazení Kliktronic (elektrické řazení nebo také „rychlořazení“) se dá nejlépe popsat jako „elektronická noha“. Ovládá se dvěma tlačítky – obvykle namontovanými na levé straně řídítek. Tlačítka se pohodlně ovládají palcem.

Je to ideální řešení také pro invalidní jezdce, kterým

Snížení ovládací síly Spojka One Light Clutch snižuje sílu potřebnou k ovládání spojky až o 75%, aniž by bylo nutné využít přepákování, jako je tomu u některých spojek „s lehkým ovládáním“. Poskytuje daleko lepší ovládání spojky při pokročilých technikách a v těžkém terénu. Nižší namáhání paží pomáhá zabránit křečím, tvrdnutí svalů a celkové únavě jezdce. Clake One Light Clutch je skvělou volbou nejen pro mladší jezdce, kteří potřebují mít spojku více pod kontrolou a ovládat jí jedním prstem pro pevnější úchop řídítek, ale také pro starší jezdce s artritidou, bolestmi kloubů a syndromem karpálního tunelu.
Ručně ovládaná zadní brzda Zadní brzda ovládaná rukou má mnoho výhod. Mnohem lépe dávkujeme brzdný účinek na zadním kole, můžeme brzdit zadní brzdou i v případě, kdy je pravá noha mimo stupačku nebo můžeme snadněji ovládat zadní brzdu při jízdě po zadním kole (wheelie). Clake SLR nabízí jezdci ergonomické a cenově dostupné řešení, jak přidat ruční ovládání zadní brzdy na svůj motocykl. Je speciálně navržena tak, aby mohla být namontována společně se spojkovou pumpou Brembo, která je osazována na většinu evropských off-road motocyklů.
Kombinace spojky a brzdy v jedné páčce Clake One kombinuje spojku a brzdu v jedné páčce. Systém nejdříve aktivuje spojku a potom zadní brzdu. Oblast vystavení spojky a aktivace zadní brzdy se překrývají, proto doporučujeme ideálně použít jako doplněk k automatické spojce (Rekluse) již namontované na vašem motocyklu. Pokud nemáte automatickou spojku, doporučuji uvažovat o systémech Clake SLR, Clake Two nebo Clake Pro Lever.
Dvoupáčková kombinace spojky a brzdy Clake Two je snadno ovladatelná spojka se sníženou ovládací silou v kombinaci s ruční zadní brzdou. Jedná se o univerzálnější verzi modelu Clake One, protože má dvě oddělené páčky, které umožňují zcela nezávislé použití spojky a zadní brzdy. Nepotřebuje pracovat ve spojení s automatickou spojkou (typu Rekluse), i když podle některých jezdců je to nejlepší možná kombinace.
Páčka kombinující dvě funkce – spojka & brzda Systém Clake Pro Lever má pouze jednu páčku, která nejprve vystaví spojku a následně postupně aktivuje zadní brzdu. Stupeň překrývání spojky a zadní brzdy, jakož i charakteristiky spojky a zadní brzdy, jsou plně nastavitelné prostřednictvím snadno vyměnitelných profilových vaček. Působení zadní brzdy může být také sníženo stisknutím páčky ze strany (směrem ke středu řídítek). To je užitečné pro dočasné odstranění jakéhokoli překrytí spojky a brzdy - například pokud je potřeba, aby motocykl mohl couvat nebo při startu.

Osobní názory a doporučení Owena Hutchisona:

Každý jezdec preferuje při ovládání motocyklu něco jiného. Pokud se domníváte, že jste si pro svou potřebu vybrali z našich výrobků ten správný, potom si ho pořiďte. Pokud si ale nejste jisti, uvádím zde moje osobní preference a doporučení, který výrobek z našeho sortimentu zvolit.

Silnice, supermotard a jízda v terénu na cestovním enduru?
Zvolil bych Clake Two. Stejně tak v případě, že rádi silně brzdíte zadní brzdou. To je výhoda, kterou nabízí Clake Two. Pokud pravidelně používáte pro stisknutí páčky dva prsty, uvažoval bych také o Clake Two.

Enduro, cross country nebo trial?
Pro tento případ bych vybral Clake Pro Lever, protože umožňuje ovládat páčku jedním prstem a přitom dosáhnout požadovaného ovládání jak spojky, tak zadní brzdy. Některým jezdcům může chvíli trvat, než si na Pro Lever zvyknou. Je také velmi důležité jí správně nastavit. (Nastavení Clake Two pro dvoutakty je velmi snadné díky tomu, že zde nedochází téměř k žádnému brzdění motorem). Ale jakmile si zvyknete, používání správně vyladěné Pro Lever se stane samozřejmostí.

A co Dual Control? (možnost ovládání zadní brzdy levou rukou i pravou nohou)
Dual Control umožňuje zachovat funkční brzdový pedál i při montáži páček systémů Clake One, Clake Two a Clake Pro. Jeho použití nemá žádné nevýhody (s výjimkou dodatečných nákladů!). Takže obvykle doporučuji jej použít, protože usnadňuje přechod z nožního ovládání zadní brzdy na ruční. Osobně nemám Dual Control na žádné z mých motorek – trialový Gas Gas s Pro Lever, KTM motard s Clake Two a Beta RR300 s Pro Lever. Navíc lze samozřejmě systém Dual Control snadno odpojit, což vám umožní demontovat brzdový pedál s pumpou zadní brzdy. Můžete také zakoupit záslepku, pokud chcete demontovat sekundární pumpu Clake Dual Control. Na druhou stranu je k dispozici souprava, která převede čistě ruční ovládání na Dual Control.

K čemu je vhodná Clake SLR?
Clake Two a Clake Pro Lever nabízejí odlehčené ovládání spojky a mnohem více možností nastavení, než SLR. Ale jsou také dražší. Clake SLR je ekonomicky výhodný způsob, jak dosáhnout ovládání spojky i zadní brzdy na řídítkách. Ale osobně musím říci, že pokud bych chtěl Dual Control (možnost ovládání zadní brzdy rukou i nohou - např. při přechodu ovládání zadní brzdy z nožního na ruční), doporučil bych utratit více za Clake Two nebo Clake Pro Lever. Mají mnohem lepší systém zdvojeného ovládání. Pokud bych měl motocykl se spojkovou pumpou Brembo a automatickou spojkou a zároveň bych nechtěl zachovat brzdový pedál, uvažoval bych vážně o SLR. V takovémto případě funguje téměř stejně dobře, jako ostatní Clake systémy, ale je podstatně levnější.

Výkon SLR a pocit z jejího používání je lepší, pokud nemáte namontován systém Dual Control, a to díky přímému napojení na brzdový třmen. Pokud zvolíte SLR, doporučil bych také vysokotlaké hadičky, které oproti standardním mírně zlepšují výkon. Odhaduji, že zhruba o 10%, což může být znát zejména ke konci několikadenního náročného ježdění. Obě hadičky jsou vysoce kvalitní, teflonové, s nerezovým opletením a podle mého názoru stojí za to je pořídit. Tyto vysokotlaké hadičky jsou standardní pro páky Clake One, Two a Pro.

Kdybych měl omezený rozpočet, koupil bych SLR, který by určitě dostatečně vyhověl mým potřebám. Navíc to nemusí být konečné řešení. Ale myslím, že i SLR je za svou cenu velkým přínosem. A mít možnost ručně ovládat zadní brzdu je přeci skvělé!

Doufám, že moje poznámky byly užitečné.
Váš
Owen Hutchison